Dag 9 1e stage dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu Dag 9 1e stage dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu

Dag 9 1e stage dag

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

Het was weer even wennen om zo vroeg te moeten opstaan! Geloof dat ik om kwart voor 7 de wekker had gezet. De nacht was ook kort geweest omdat ik niet heel lekker had geslapen. Ik geloof dat niemand lekker had geslapen vanacht, haha. Weet niet hoe het komt want ik was helemaal niet zenuwachtig. Maargoed :) de eerste stage dag is aangebroken.

Eerst gingen we naar de overdracht kamer waar de overdracht wel in het Engels gehouden werd. Maar dat ging zo onwijs snel echt bizar! En iedereen praat een beetje binnensmonds wel goed Engels maar moet er erg aan wennen. En natuurlijk was ik zo slim geweest om mijn gehoorapparaatje niet in te doen.... Sukkellll...... Maar gelukkiggingen we in de lunch pauze naar huis en heb ik hem toen in gedaan, :) ging een stuk beter met het Engels gelukkig!

Na de overdracht zijn we naar de delivery ward gegaan. Wat voor lynn en mij meteen heftig begon want er was net een baby'tje dood gegaan bij de geboorte , hij had niet gehuild en er was van alles mis waardoor hij is overleden. De moeder lag er nog bij met heel veel verdriet wat natuurlijk kei logisch is! Maar de zuster waarbij we meeliepen wikkeldehet baby'tje heel mooi in en werd later door de familie meegenomen. De zuster zei dat er wel het baby'tje begraven werd maar dat er geen ceremonie gehouden werd. Omdat het kindje niet geleefd heeft.

Toen dit allemaal gebeurd was werden we meegenomen naar een mevrouw die bijna volledige ontsluiting had, alleen het kindje wilde niet helemaal indalen dus toen heeft de zuster een katheter ingebracht en als ik me niet vergis progesteron gegeven of dat andere hormoon die 2 haal ik steeds door elkaar heel handig haha. Toen de katheter zat werd het kind zo snel geboren echtbinnen 2 minuten! Heel bizár ik wist niet dat een bevalling zo snel kon gaan. Dit ging zo soepel. Denk niet dat het altijd zo gaat. Een placenta ziet er wel echt bijzonder uit. Ja denk dat bijzonder wel het goede woord is haha. Beetje zoals een kwal of een rare half opgeblazen balon. Ook komt er best veel bloed bij te kijken bij eenbevalling. Maar zonder nog meer in details te treden voor de mensen die daar niet zo goed tegen kunnen. Was het een erg tegenstrijdige ochtend! Met de 2 uiterste leven en dood maar ik heb wel al heel veel geleerd en meegemaakt.


Smiddags na de lunch wAs het erg rustig met iedereen ging het goed allen vitale functies mochten lynn en ik steeds meten en er ware. Geen bevallingen ben benieuwd wT morgen ons brengt op deze afdeling!

Savonds hebben we niet heel veel meer gedaan. Nog wat brood gehaald op de markt en allemaal snel gedoucht omdat het water weer op was haha echt heerlijk. Ook William een van debegeleiders kwam op bezoek. Wat erg leuk en attent van hem was. Het grappige is dat bijbesteld goed Nederlands kan prTwn. We hadden bijvoorbeeld een kaas. Oor hè, gekocht wat hij onwijs lekker vind en nu zestien steeds ik ben en kaaskop en hij zegt veel goedemorgen echt super leuke man! Net al alle andere trouwens.

  • 26 Mei 2015 - 07:17

    Marianne Gillis :

    Zo jij viel met jeneus in de...tegenstrijdigheden. Heel wat te zien, leren en...verwerken..sterkte en succes schat xxxM

  • 07 Juni 2015 - 14:29

    Suvana :

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Nienke

Mijn naam is Nienke Gillis ik ben 20 jaar oud en zit op de opleiding verpleegkunde, inmiddels alweer in mijn 3e jaar. 25 april vertrek ik met nog 5 andere meiden naar Malawi ( Afrika) om daar eerst 10 weken stage te lopen en daarna nog 5 a 6 weken rond te reizen door het hopelijk mooie Malawi. Op dit blog ga ik jullie op de hoogte houden wat we/ik aan het doen ben en wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 9648

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: