Dag 11 alweer - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu Dag 11 alweer - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu

Dag 11 alweer

Blijf op de hoogte en volg Nienke

23 Mei 2015 | Malawi, Blantyre

Vandaag toen we op de afdeling kwamen, was het heerlijke hectiek, vrouwen die gehecht moesten worden of een keizer snee moesten ondergaan. Lynn en ik hebben een van de keizer sneden gezien, dat ging echt bizar en lomp met Justin bieber muziek op de achter grond, werd dat kindje letterlijk uit haar getrokken. Echt heel indrukwekkend om te zien. Ik snap wel dat het zo moest gaan want het kindje moest snel uit de buik omdat het een prematuurtje is en het kindje anders in ademnood zou komen. Ik zou met een bak klaar staan om de placenta op te vangen. Dus ik kon erg goed in de buik kijken wat er heel gaaf uitzag! Toen ik moet de placenta terug liep naar de afdeling moest het kindje uitgezogen worden en waren er 2 vrouwen aan het bevallen. Bij eentje ging ik staan want ze moest bevallen met een vacuüm pomp, dat zag er zo pijnlijk uit. Ik weet WW'er helemaal waarom ik geen kinderen wil haha. Op een gegeven moment legde ik mijn hand op haar knie maar ik wist niet zo goed of ze dat wel kon waarderen dus deed ik dat heel voorzichtig. Toen ze dat merkte pakte ze meteen mijn hand vast wat ik echt heel mooi vond dat ze dat deed. Dus ze kon lekker in mijn hand knijpen, dat voelde wel fijn omdat je dan het gevoel hebt dat je echt iets kan doen. Omdat ik deze taal niet spreek op een paar woordjes na kan je zo weinig en is echt communiceren echt heel lastig. Met handen en voeten bereik je natuurlijk al heel veel maar een opname gesprek of iets uitleggen wordt al lastig. Daarom is het fijn als je je nuttig kan maken:)

Later toen ze gehecht moest worden mocht ik daar ook mee helpen echt super tof! Gelukkig heef het prematuur kindje (28 weken) het nog overleefd, ze is echt zo klein en teer dat je haar bijna niet aan durft te raken.
Zo lagen er spontaan een hoop zieke vrouwen op de afdeling.

Ik heb vandaag ook cassave gegeten, ik vond het opzich wel lekker maar wel een beetje droog. Wel leuk om een keer geproefd te hebben maar hoef het niet perse elke dag haha.
,na een onwijs gave ochtend gehad te hebben was de middag een stuk rustiger, maar wel prima zo. Toen we allemaal uitgeput thuis kwamen moest er nog van alles gebeuren, alleen viel natuurlijk de stroom uit super handig haha. Maar met als klap op de vuurpijl kwam er een vreemde man voor de deur en zaten er vleermuizen in ons huis terwijl de stroom was uitgevallen, heerlijk haha! Wij allemaal gillen, iken niet speciaal bang voor een vleermuis maar wel bang voor rabiēs, en het leek wel of de vleermuis erg onrustig was dus wij als helden op sokken Raphael gebeld of hij alsjeblieft wilde komen. Zo lief als hij is kwam hij met een hele grote bezem naar ons toe, en ik dacht zo naïef als ik ben dat hij de vleermuis naar buiten ging jagen, alleen toen maakte hij hem dood! Ik schrok me kapot haha dat geluid wat eruit kwam ging echt door merg en been.

Omdat de stroom pas vet laat weer aan ging, aten we ook pas heel laat. En ons eten was een beetje mislukt hahaha echt allemaal ideaal dus. Maar ach ik dacht welkom in Afrika. Oohja ons putje van de douche zat ook verstopt dus die heb ik met een frisbee ontstopt! Je wordt wel echt heel creatief van hier zijn, super handig:)

  • 24 Mei 2015 - 22:02

    Opa En Oma:

    Lieve Nienke,
    Weer opnieuw hebben we erg genoten van je verhalen. Wat hebben jullie veel meegemaakt en wat zul je veel te vertellen hebben als je weer thuis bent. En wat leuk leuk dat jullie bij verschillende mensen worden uitgenodigd om te eten. Neem je recepten mee, vraagt Ad. Wij vroegen ons af hoe je je kleding wast en of kan strijken of trekken jullie het zo weer aan. Ander komt opa wel even strijken.
    Heel veel liefs en kusjes xx opa Ad en oma Loes

  • 26 Mei 2015 - 07:31

    Marianne :

    Lieve Nienke, je bent een kanjer (vooral voor die moeder die aan het bevallen was) en ik lach me slap om de leuke manier waarop je de Afrikaanse ongemakken tegemoet treedt. Ga zo dooooor! XxxxMama Marianne

  • 07 Juni 2015 - 14:34

    Suvana:

    Met een frisbee ontstoppen, je stelt me voor een raadsel?!
    En wat is het geluid van een stervende vleermuis. Zoiets als een speenvarken ???
    Wow wat een avonturen Nienke. Fijn dat je er zo goed meegaat✨❤️✨

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Nienke

Mijn naam is Nienke Gillis ik ben 20 jaar oud en zit op de opleiding verpleegkunde, inmiddels alweer in mijn 3e jaar. 25 april vertrek ik met nog 5 andere meiden naar Malawi ( Afrika) om daar eerst 10 weken stage te lopen en daarna nog 5 a 6 weken rond te reizen door het hopelijk mooie Malawi. Op dit blog ga ik jullie op de hoogte houden wat we/ik aan het doen ben en wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 9656

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: