Week 5 (heb alle lossen dagen in een week geplakt. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu Week 5 (heb alle lossen dagen in een week geplakt. - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu

Week 5 (heb alle lossen dagen in een week geplakt.

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 Juni 2015 | Malawi, Blantyre

Dag 31 weer naar stage (25/5)
Vandaag moesten we na onze vakantie week weer richting stage. Lynn en ik zouden vandaag 1 dag op de general ward staan ( dat is female en male samen) en de rest van de week op de operation en treatment ward. Toen we bij de general ward aankwamen waren er 2. Vrouwen die voor een onvolledige abortus naar het OK moesten. Lynn en ik mochten mee om te kijken, ik was heel benieuwd hoe ze het zouden aanpakken en wat er uit de baarmoeder kwam. In operatie kamer was er geen airco dus ik had het echt bloedje heet! Haha helemaal met zo'n lekker mondkapje op was het echt ideaal. Ze gingen met een soort ijsschraper wel een stuk kleiner, in de vagina en ze haalde er heel veel bloed en klontjes uit wat leek op bloed klontjes maar ik durfde er niet naar de vragen wat het was... Onder de operatie voelde ik me niet heel super maar dat kwam denk ik omdat een banaan het enige ontbijt was wat ik die ochtend heb gehad. Ik mocht wel onder de operatie helpen met de beademing dat vond ik wel tof om te doen. Niet dat het allemaal heel moeilijk is, maar het voelde wel leuk om te doen! Na deze operaties mochten we lekker naar Thee break wat mijn maag erg fijn vond want bij de thee break hebben ze altijd cassave dat smaakt een beetje naar gepofte aardappelen ik vind het heel lekker. Niet voor elke dag maar af en toe is het best lekker.

In de middag zijn lynn en ik terug gegaan naar de general ward waar we het iets rustiger gehad hebben. Maar wel heel gezellig met Dominica ( de vrouw van William). Na het werk had ik het bloed heet! Soms kan de warmte hier heel lekker zijn maar soms is het zo warm dat je je hitte niet helemaal kwijt kan. Maar gelukkig hebben wij een heerlijke koude douche ( die ook miet warm kan ), het is wel zoals altijd weer even afwachten of we water hebben. De laatste tijd is het water erg schaars hier. Maar ik vind het ook wel wat hebben. Echt als ik thuis ben ga ik me denk ik verbazen over het feit dat je kan douchen wanneer je wilt en de wc altijd kam doortrekken en je handen zo vaak kan wassen als je wilt haha. Dat wordt nog wat :P oohja de stroom viel ook uit vandaag toen het buiten al donker was, dat geeft altijd wel weer een gezellige sfeer in huis, dan gaan de kaarsen aan en moeten we lekker wachten tot de stroom het weer doet. Gelukkig hoefde we vandaag niet zelf te koken omdat we bij mister kadete en Sheila waren uitgenodigd om te komen eten. Met zijn 9en! Dat was echt heel bijzonder vond ik. We hadden ook gezegd dat wij voor het drinken zouden zorgen en we hadden wat cadeautjes meegenomen. Helaas was Sheila ziek:( dat was echt heel vervelend voor haar en jammer natuurlijk! Al hebben we met mister kadete een hele gezellige avond gehad. :) desondanks had Sheila heel lekker gekookt. Ik snapt dat echt niet, iedereen hier kan zo lekker koken! Terwijl ze hier maar relatief weinig groentes etc hebben.

Dag 32 operation day (26/5)
Vandaag stonden lynn en ik op de operátie kamer. Omdat er vannacht 3 operaties zijn geweest was er s'ochtends nog niemand iedereen was zich eerst nog aan het wassen en san het ontbijten. Van die tijd konden lynn en ik goed gebruik maken door aan onze school opdrachten te beginnen met werken. Gelukkig had lynn A4 papier mee genomen want dat was ik van thuis vergeten mee te nemen haha, echt super slim. Ik kan me nog herinneren dat veer had gevraagd of ik geen schrijfblok mee moest nemen en ik maar zeggen ja maar ik heb 3 opschrijf boekjes. Helemaal niet bij nagedacht dat ik ook opdrachten moet maken. Haha. Maargoed lynn en ik konden dus goed aan onze opdrachten werken. Ik denk rond een uurtje of 9a10 kwamen de mensen van de operatiekamer binnen en waren er 3 abcessen die leeg gezogen ( met handen uitgedrukt) moesten worden. Eentje op een been waarvan ik dacht huh die ziet er helemaal. Iet groot uit wat raar dat hij volledige verdoving krijgt. Tot dat ik zag hoeveel viezigheid eruit kwam haha. Toen dacht ik hmm als ik die meneer was had ik ook graag volledige verdoving gehad. Bij de 2 andere abcessen was er alleen maar lokale verdoving. Waarbij een meisje ook diazepan kreeg om rustig te worden en te slapen. Ze was namelijk erg bang. Maar voor de verdoving had ze ketamine heet dat geloof ik. Daarvan blijven je ogen open en ook bewegen maar ze is niet bij. Dat was echt heel bizar om te zien!

Verder de dag waren er geen operaties of iets meer, dus hebben lynn en ik geholpen met ballonnen op blazen en er hondjes voor maken voor op de kinderafdeling. Dat was echt heel leuk om te doen. Die kinderen zijn daar zo blij mee! En ouders misschien nog wel blijer, die kunnen het misschien beter uiten omdat de meeste kinderen heel ziek zijn.

Na het werk hebben we pannenkoeken gebakken voor 9 personen ook de familie Baltussen. Dat was een werk in pannen die snel aanbranden! Maar het is ons wel gelukt en ze waren nog lekker ook! Ik zat wel heel erg vol na zo'n pannenkoek dat is mijn maag helemaal niet meer gewend redelijk vet eten, maar ik vond het wel heel lekker om weer is te eten. Na de pannenkoeken hebben we met iedereen nog het spel weerwolven gedaan. Dat is altijd een succes! Al viel ik bij her laatste spel wel bijna in slaap toen we onze ogen dicht moesten doen haha tijd om naar bed te gaan (a)

Dag 33 rustige dag op stage (27/5)
Vandaag stonden we eigenlijk weer op de operatie kamer maar het was vandaag geen operatie dag en er waren weinig procedures. Robin en Esther zouden vandaag met ons mee gaan om mee te kijken. Toen we binnen kwamen was er een patiënt die lag te wachten voor een biopt. Deze patiënt had een syfilis wond naast zijn penis die 10 jaar onbehandeld is geweest. Je kan je misschien wel voorstellen hoe die wond er uit zag. Echt heel erg diep, met randen die vero hoog stonden en qua afmetingen denk ik 10 bij 10 cm op zijn minst. Ben geen held in schatten haha. Er werd aan deze patiënt zelf gevraagd of hij deze biopt wilde, om zeker te zijn dat het door de syfilis kwam geloof Ik, omdat biopten niet worden vergoed. Je moet voor eenbiopt 3500 kwacha betalen dat is 7,24 euro. Echt bizar hoe goedkoop dat is voor Nederlandse begrippen! Gelukkig kon deze meneer het blijkbaar betalen want de biopt ging door:) het was weer heel interessant om te zien. Ze hebben best veel van de rand van de wond weg gesneden omdat, dat allemaal geīnfecteerd was.

Na deze ingreep konden we vrijwel meteen met lunch pauze, en omdat dit de enigste ingreep van de dag was hebben we smiddags op de rōntgen afdeling meegekeken. Dat was echt heel erg gezellig. Eerst heeft de zuster die daar stond alles uitgelegd en laten zien hoe ze de röntgen foto's ontwikkelde in zo'n donkere kamer. Heel leuk om te zien. Ook heb ik zo'n zware lood jas aangehad, die was echt loei zwaar! Ik werd wel uitgelachen door de zuster dat ik die jas aan deed haha. Maar ik had het er voor over. Ze hebben ook een hele slimme oplossing om op een röntgen foto te kunnen zien of het links of recht is. Ze hebben een stukje stof met daar in met ijzer de l van left en de r van right waardoor je goed kan zien op de foto wat links en recht is echt super slim!

Savonds hebben we weer gezellig weerwolven gespeeld. Dit zou namelijk de laatste avond zijn dat het kan met z'n allen want vrijdag ochtend (over morgen) vertrekt Hans en de familie weer naar Nederland. En morgen avond (donderdag) zijn ze met z'n 3en bij William thuis uitgenodigd.
Het jammere is met weerwolven dat je met z'n 9en moet zijn om het te spelen en wij zijn maar met z'n 6en dus met de weinig. Maar wel leuk dat we het deze 2 weken een aantal keer hebben kunnen spelen! Ik hing natuurlijk weer veelte laat naar bed voor het feit dat ik de volgende dag vroeg op moest voor stage haha sukkel...

Dag 34 laatste stage dag van de week (28/5)

Vandaag zouden we eigenlijk mee gaan op out reach, maar omdat ze maar een hele kleine auto konden regelen zijn alleen Hans, Robin en Esther meegegaan. Dus lynn en ik zijn vandaag weer naar de operatie kamer vertrokken. Waar in het begin weer niks te doen was omdat er snachts een operatie geweest was. Lynn en ik konden mooi van de gelegenheid gebruik maken door aan onze opdrachten voor school te werken. Wat wel grappig was, was dat ik met links schrijf en elke keer als iemand ziet dat ik met links schrijf zijn ze echt zo verbaasd. Dan zeggen ze dat ik gezegend ben en een gelukkig persoon moet zijn haha. Echt heel erg grappig!

Tegen het einde van de ochtend was er nog een hernia operatie (en breuk in de lies) dit was heel bijzonder om te zien. Want waar de opening zit in het weefsel halen ze eerst weefsel weg wat ze ronddraaien en dan hechten ze het helemaal onderaan waardoor er best veel weg gehaald wordt. Ik wist helemaal niet dat ze dat zo deden. Erg bijzonder om te zien. Ook het onderzoek om te kijken of iemand een hernia heeft doen ze alleen maar door palpatie en iemand moet hoesten want dan kunnen ze door de druk zien of er een bult komt op die plek echt heel inventief. Bij de anesthesie die spinaal was heeft mister kadete helemaal uitgelegd hoe hij dat doet en dat je eerst liqour moet zien druppel zodat je weet dat je goed zit en dat er genoeg druk op de ruggengraat staat. Vond ik ook heel interessant ondanks dat ze echt met een hele lange naald in de rug prikken! Lijkt me heel pijnlijk ookal gaf deze meneer geen kick!

Na deze operatie mochten lynn en ik met mister kadete nog wat röntgen foto's bekijken en ging hij aan ons vragen wat wij dachten dat er te zien was op de foto dat was ook wel echt leuk om te doen. Dat moet je weer actief je hersenen gaan gebruiken wat ik erg leuk vind om te doen.

'N de pauze waren er geen behandelingen of ok's dus zijn lynn en ik mee gaan kijken. Op de minder afdeling. Wat heel leuk was. Het jongetje die in het vuur was gevallen die een grote wond op zijn been heeft en geamputeerde vingers heeft moest de wond van verzorgd worden en wij mochten kijken dat vond ik erg gaaf! Die wonden waren echt zo groot en veel! En dat jongetje was zo sterk, hij liet een paar kleine kreten maar die wonden zagen er zo pijnlijk uit dat ik het echt heel knap van hem vond. Zijn been was al maar roze/rood wat een goed teken is want dan is het een teken van doorbloeding. Maar zijn vingers (geamputeerde) waren er minder goed aan toe die zagen er geïnfecteerd uit en daar had hij ook duidelijk meer pijn aan. Maar alsnog was hij echt zo dapper! En gelukkig was zijn moeder ook heel erg lief voor hem.

Savonds zijn Hans en de familie nog heel even langs gekomen, maar wij hadden al besloten dat we morgen extra vroeg voor ze zouden opstaan om ze te gaan uit zwaaien. Dus we zijn redelijk oprijd lekker in bed gekropen heerlijk!

Dag 25,36,37 heerlijk lang weekend (29,30,31/5)
Ons heerlijk lange weekend begon met vroeg opstaan om Hans en de familie uit te zwaaien.ze zouden om 6 uur in de ochtend vertrekken dus hadden wij onze wekker om 5 voor 6 gezet haha. Na het uitzwaaien zijn we allemaal heerlijk weer in ons bed gekropen om er een paar uur later pas weer uit te komen. Ik en lynn waren als eerste wakker waardoor we in alle rust hebben kunnen wassen. We hadden maar weinig wat want de douche deed het voor de verandering weer is niet maar uit de kraan hebben we water kunnen halen. Na wassen krijg ik het altijd onwijs warm maar ik kon helaas niet douchen haha. Ach dan maar lekker stinken :P verder heb ik dit hele weekend beetje het huis schoon gemaakt een keer gekookt afgewassen pogingen gedaan om mezelf te douche wat te vergeefs was dus wordt je creatief en heb ik met een halve bak water die er nog was mijn haren gewassen en mezelf gewassen haha. Niet Ideaal maar schoon ben ik wel! Verder heb ik nog met de kinderen buiten een bord spelletje gedaan die zei mee hadden, de pionnetjes waren doppen van cola flesjes echt ideaal! Maar het spel konden we spelen. Al had 1 kindje er een handje van om vals te spelen. Maar ik was extra goed op hem aan het letten dus dat liet ik niet toe haha. Al ging hij daardoor er wel een sport van maken om vals te spelen zonder dat ik het zag haha. Een soort valse motten (een kaart spel) :P verder heb ik alleen maar gelezen en gelegen, lui maar was er wel aan toe! Zondag waren er 2 hele leuke kinderen bij ons huisje, eindelijk is 2 inplaats van 23. We hadden met deze kinderen afgesproken dat ze rond half 5 terug zouden komen want dan konden we een film kijken. Enthousiast dat ze waren. Dus ze waren klokslag half 5 voor ons huisje. Hebben we buiten een laptop neer gezet en frozen gekeken. Dat was echt super leuk, vooral dat je ze zo ziet genieten. Ik durf niet te zeggen of ze de film helemaal begrepen. Maar gelukkig zit er in de film frozen veel muziek en grappige beelden waardoor het een iets leukere film werd.

  • 15 Juni 2015 - 13:34

    Marianne Gillis :

    Je moet weer een sterke maag hebben voor jullie ziekenhuis verhalen. ..zul jealtijd blijven onthouden. ..xxxxmama marianne

  • 21 Juni 2015 - 10:15

    Suvana:

    Ik heb inderdaad wel last van een draaiende maag bij al de medische details!
    Maar OHHH wat een ervaringen.
    Leuk die kinderen en dan film kijken op de laptop!!!
    Heel bijzonder ✨❤️✨

  • 05 Juli 2015 - 12:34

    Opa En Oma:

    Lieve Nienke,
    Ons geluk is niet compleet want we missen jou ook. Je vrolijke gesnater en je opgewekt gemoed missen we dagelijks. Maar we gunnen het je van harte dat je nog een paar weken vakantie hebt. We zijn heel nieuwsgierig naar al je verhalen en je hebt heel wat meegemaakt. Het zijn hele leuke berichten om te lezen, je hebt in deze vakantie meer meegemaakt dan wij in heel ons leven. Nienke ga zo door we zijn trots op jou.
    Volgende week komen je ouders hier gezellig kamperen bij Jan Kemna.
    Heel veel liefs van opa en oma en tot ziens. Nog 30 nachten slapen en dan zien we je weer.(zegt Ad, net als vroeger)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Nienke

Mijn naam is Nienke Gillis ik ben 20 jaar oud en zit op de opleiding verpleegkunde, inmiddels alweer in mijn 3e jaar. 25 april vertrek ik met nog 5 andere meiden naar Malawi ( Afrika) om daar eerst 10 weken stage te lopen en daarna nog 5 a 6 weken rond te reizen door het hopelijk mooie Malawi. Op dit blog ga ik jullie op de hoogte houden wat we/ik aan het doen ben en wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 9651

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: