2e dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu 2e dag - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu

2e dag

Blijf op de hoogte en volg Nienke

27 April 2015 | Malawi, Blantyre

Na een heerlijk nachtrust had ik bijna de klok rond geslapen zo moe was ik gisteren. Lynn lag nog te slapen dus ben ik heel rustig opgestaan den heb ik me aangekleed. Als je onze kamer/huisje in het hostel uitstapt kom je gelijk buiten te staan. De zo'n scheen al volop dus ik ben lekker in de zo'n gaan lezen. Toen de schoonmaakster langs kwam heb ik nog gezellig met haar zitten kletsen voor zo ver dat lukte met het accent waarmee zei Engels praten, haha. Maar wat voelde dat heerlijk net alsof ik in san gimignano in de binnen tuin zat zo rustig en mooi. Al merkte ik na een kwartier al dat mijn armen aardig begonnen te branden. Ik was natuurlijk zo slim geweest om me niet in te smeren. Dus toen ben ik snel naar binnen gegaan om me in te smeren ( dit was oprijd :D) op dat moment werd lynn langzaam wakker en zijn we ons klaar gaan maken om naar Jorie en demi te gaan. Toen we ons uiteindelijk helemaal klaar hebben hebben gemaakt, zijn we de stad in gegaan om even te kijken wat daarvallemaal te beleven viel. En om een sim kaartje te kopen. Het WiFi hier werkt namelijk helemaal niet goed. Je betaald redelijk veel en overdag doet het WiFi het niet. Dus ik denk niet dat jullie veel van me zullen horen. Ik ga wel proberen zo vaak mogelijk een verhaal te schrijven, als ik dan WiFi heb zal ik alles in een keer op mijn blog zetten:)

Maar wat is Blantyre een bijzondere stad! Overal zitten mensen langs de weg om van alles te verkopen, ook mensen achter naai machines die gewoon kleding zaten te maken. Op de weg was nu nog meer chaos dan gisteren omdat we nu overdag in de stad waren. Echt je kijkt je ogen uit! Op een gegeven moment kwamen we op een soort markt al had ik ook het idee dat het huizen van mensen waren. Het stond half op een heuvel met een hoop losse stenen dus we moesten daar lopen voor gevaar voor eigen leven. We gingen langs alle hutjes lopen waar iedereen je nog erger aankijkt en er ergens weer een nood kreet werd geroepen azumbu azumbu. Waarbij wij natuurlijk weer in lachen uitbarsten! Maar wat onwijs arm is het daar. Het is zo raar om te bedenken dat deze mensen zo graag iets willen verkopen omdat ze niks anders hebben qua inkomen. Heel veel mesen wilde heel graag dat wij een foto van hun maakte of dat wij samen met hun op de foto gingen heel grappig of bizar. We hebben al een hele lijst met namen die we kunnen toevoegen bv: lynn met haar mooie lange haren werd Pippi genoemd. Eerst dachten we hun wat zegt die meneer en later begrepen we dat het Pippi was wat tegen lynn gezegd werd.

Er waren een hoop kraampjes waar allemaal vlees en spul hing, waar ik totaal niet blij van werd. Of 10kippen in hokje gepropt van 1 bij 1 meter. Wat ik nog het ergste vond was dat er kippen met hun nek aan een touwtje zaten maar ze waren half wel half niet in leven, dat vond ik erg zielig.
De mensen hier zijn wel onwijs aardig ze vragen zo vaak Hello, how are you? 1 iemand vroeg zelfs nog en hoe is het thuis? Echt onwijs lief en bijzonder. Vrouwen werken ook allemaal met een kind op hun rug en een grote schaal mais of iets anders op hun hoofd. Ik zou dat echt niet kunnen dan zou er geen mais meer overblijven dat was dan al lang op de grond gevallen.

Ik kan gewoon niet beschrijven hoe bijzonder het was om door deze markjes straatjes te lopen en zoveel armoede en bijzondere mensen te zien. We hadden bij een overdekt martje wat groentes gekocht, en om die blijdschap op het gezicht van die meneer te zien dat we fruit kochten was echt onbeschrijfelijk.

Er kwam een jongen naar ons toe waarvan wij dachten dat hij vroeg of hij op de foto mocht, maar dat bleek niet zo te zijn. Toen wij weer verder wilde lopen vroeg hij aan mij, 'do i look good?' Waarop ik zei Yves you look good. Toen zei hij oké dan wil ik toch wel op de foto. Haha onwijs grappig. We hebben ook een paar foto's waarbij wij erbij op moesten. Als ik niet beter wist zou ik denken dat ik een popster ben.

Het was echt heel heel erg warm, wij waren dus wij uitgedroogd en bijna een plasje water. Gelukkig kan je hier overal heerlijke ijskoude cola scoren voor 33 cent! Ideaal:) toen we ons vocht gehalte hadden bijgewerkt dachten we dat het misschien wel handig is om nog een keer te pinnen voor als we in muona zijn. Maar dat miet bij een standart bank, je ziet overal banken maar echt geen standart bank dus na veel zoeken er toch een gevonden. Daarna besloten we toch maar terug gegaan voordat we echt gebraden werden door de zon!

Wat een heerlijke en bijzondere dag. Marlou en roos zijn ook aangekomen eindelijk compleet


.

  • 27 April 2015 - 21:57

    Ann Van Rijn:

    Hoi Nienke,

    Wat fijn om al iets van je te horen Je bent bijna continu in mijn gedachte geweest. Er kwamen als maar vragen over de reis bij mij op. boardingpass, pijnlijke oren, kotszakjes etc. Gelukkig ben je er nu. De 1e indrukken zijn gedaan. A; heb je er nog zoveel over gehoord en gelezen de werkelijkheid is toch altijd ander.
    Nu eerst maar even bij komen van de reis en daarna aan het echte werk beginnen.
    Heel veel liefs en een dikke knuffel van Boris en mij
    Liefs Ann

  • 27 April 2015 - 22:04

    Marianne Gillis:

    En alweer een tweede verhaal Nien, gaat je goed af! Wat een aandacht, kan me ook wel voorstellen. 4 van die mooie blanke meiden. Goeie reis morgen! En ik beloof me te verdiepen in facebook voor een mogelijk andere keer charter. Komt goedxxxx

  • 27 April 2015 - 23:11

    Peter:

    goede reis morgen

  • 28 April 2015 - 16:39

    Colette :

    Lieve Nienke wat een gezellig goed verslag. Wauw. Met veel plezier gelezen. Het leek of ik weer even in Afrika was. Gelukkig ben je goed voorbereid op alle fronten. Heel veel plezier hoop nog regelmatig, zo WiFi mogelijk, van je te horen. Dikke kus.

  • 28 April 2015 - 19:21

    Yvonne:

    dag lief buurkind, wat ben je ver weg ineens! Uit elke zin blijkt je verwondering over alles wat je ziet. Je zal zien hoe snel het gaat wennen. Behalve zielige dieren, die wennen niet..
    veel liefs, Rudi en Yvonne

  • 03 Mei 2015 - 12:56

    Thijs, Kris En Lotte:

    Gelukkig hebben we nu jouw blog om te volgen. Fijn dat je ons mee neemt op je reis. We gaan je avonturen volgen.

  • 04 Mei 2015 - 19:35

    Niels:

    Hoi Nienke, leuk om de verhalen te lezen. Heb me meteen aangemeld op de mailinglijst. Blijf je lekker verwonderen over wat je daar allemaal meemaakt. Wij genieten vanuit NL mee.

    Groetjes, Niels (van Maartje)

  • 06 Mei 2015 - 09:58

    Annelies:

    Lieve Nien, wat een indrukken al zo in het begin. Idd een heel andere wereld wat we ons hier BIJNA niet voor kunnen stellen. Nu krijg ik er een beter idee van door jou leuke en levendige manier van schrijven. Net als bij Veer en Guus reis ik nu met jou mee <3. Dankje voor je verhalen. AnneLiefs

  • 06 Mei 2015 - 21:47

    Paula Klein:

    Lieve Nienke, geweldig leuk om je verslagen te lezen, en wat een andere wereld, fijn dat je er met mensen samen bent, waar je mee kunt lachen en ervaringen kunt delen. Liefs en geniet!

  • 31 Mei 2015 - 13:59

    Suvana:

    Lieve Nien, mooi verslag....ja armoede...kippen....filmster! hmmmmmm ik ga naar dag 3
    Knuffelssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Nienke

Mijn naam is Nienke Gillis ik ben 20 jaar oud en zit op de opleiding verpleegkunde, inmiddels alweer in mijn 3e jaar. 25 april vertrek ik met nog 5 andere meiden naar Malawi ( Afrika) om daar eerst 10 weken stage te lopen en daarna nog 5 a 6 weken rond te reizen door het hopelijk mooie Malawi. Op dit blog ga ik jullie op de hoogte houden wat we/ik aan het doen ben en wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 9733

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: