Maandag 20/7 t/m 26/7 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu Maandag 20/7 t/m 26/7 - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Nienke Gillis - WaarBenJij.nu

Maandag 20/7 t/m 26/7

Blijf op de hoogte en volg Nienke

29 Juli 2015 | Malawi, Blantyre

Dag 87 (20/7) naar cape maclair ma
Vandaag zouden we onze reis voortzetten naar cape maclair. Lekker relaxen aan lake Malawi en even rustig aan doen! Nou we kwamen aan bij die bus en we dachten al ooh nee dit gaat leuk worden. We moesten onze bagage (dus grote backpacks boven in de bus leggen. Je weet wel zo 'klein' plekje boven de stoelen die wij altijd in de trein hebben. Dus ik dacht al ooh nee dit gaat leuk worden.... Maar goed alles past hier in Afrika dus onze tassen ook.
Toen hebben we een uur moeten wachten in de bus. Wat ik normaal niet zo erg vond maar ik voelde me echt niet goed en ging me steeds slechter voelen dus met een paar plastic zakjes paraat vertrok de bus een uur later. We zaten in een bus die echt letterlijk overal stopt. Dat was dus niet echt bevorderlijk voor me vervelend voelen. Ook stonden er een hoop mensen in het gang pad dus ruimte kreeg ik niet... Op een gegeven moment toen ik echt even niet meer kon vroeg Jorie gelukkig of mensen aan de kant konden zodat ik een heel klein beetje ruimte kreeg dat hielp gelukkig wel. Na 8 uur 100 000 stopt en een paar kotszakjes verder kwamen we aan in monkey bay. Het idee was cape maclair alleen daar moet je via een motor komen en wij dachten nou... We blijven wel hier. Gelukkig waren er hele aardig mannen die ons hielpen dragen want we moesten nog een stukje lopen naar de lodge. Dat ging echt met heel veel moeite want ik had mijn backpack op mijn rug.. Maar uiteindelijk ben ik er gekomen. In de lodge aangekomen zaten we echt op een hele mooie locatie maar ik kon er even niet van genieten. Ik ben lekker gaan liggen, ik heb eerst geprobeerd om te douchen maar dat koste me al heel veel moeite dus ik was erg dankbaar dat ik een bed had.
Er zaten wel overal mieren hier echt niet normaal. Maar dat is zorg voor morgen.

Dag 88 (21/7) monkey bay di
Vandaag gingen we heerlijk rusten we hadden al wel gezien dat je hier een hoop kon doen. Maar ik had niet heel lekker geslapen en was nog niet helemaal goed. Dus we zijn vandaag wel naar de supermarkt gelopen om ontbijt etc te halen en ik heb verder gewoon gelezen en heerlijk gerust daar was ik wel echt heel erg aan toe. Echt overal lopen hier apen echt zo leuk om te zien! Je wordt gewoon wakker tussen het apen en hippo geluid, dan krijg je weer zo'n wake up call dat je echt in Afrika bent! En al deze apen hebben blauwe ballen haha super grappig. Ik kan me echt uren vermaken door gewoon naar die beestjes te kijken. Heel veel beter dan mieren.

Voor vanavond hadden we soep gehaald om te eten alleen had ik iets teveel soep poeder voor het water wat ik had dus het was een beetje melig geworden... Oeps ...

Dag 89 (22/7) monkey bay woe
Vandaag hadden we ook het rustig aan gedaan we hadden eigenlijk besloten dat voor de aankomende 3 dagen gepland eigenlijk. We zijn vandaag wel opzoek gegaan naar een bakker. Want wij als Hollanders wilde brood als lunch. Ik had als ontbijt cornflakes met fruitsap gekocht lijkt een beetje op mijn ontbijt in Nederland. Dat vond mijn buik in elk geval heel erg fijn! Want die is nog steeds niet helemaal prettig...

Vanavond hadden we besloten hier wat te eten en ik had rijst met groentes ik dacht dat is tenminste veilig. Nou en dat was lekker! Deze kok kan koken niet normaal! Echt heerlijk was het. Het was wel teveel dus kreeg het niet op maar ik heb in tijden niet zo lekker gegeten.

Dag 90 (23/7) monkey bay don
Vandaag werden we gevraagd over te huizen van kamer. Naar twee tweepersoonskamers voor dezelfde prijs als de dorm dus dat was wel echt heel erg fijn. Want hier zijn betere matrassen had ik gezien. Want snachts heb ik steeds niet heel lekker geslapen. Dus overdag rust ik wel uit maar snachts niet echt. Ook die mieren hier is om gek van te worden! Hier zitten zoveel mieren dat is gewoon niet gezond meer. Ze lopen letterlijk overal. Ik wordt er ook helemaal paranoïde van Verschrikkelijk! Krijg overal spook jeuk. Denk telkens ooh hier loop een mier. En dat is dan ook wel 9 van de 10 keer. Maar heb ook vaak dat ze er dan toch njet lopen. Ik heb vandaag ook heerlijk in het meer gezwommen! Gelukkig is dit een van de plekken waar geen krokodillen zitten. Wel bilharzia (parasiet die door de huid dringt) maar ik had er even schijt aan en ben toch heerlijk gaan zwemmen. Het water is zo onwijs helder hier! Overal kleine visjes om me heen en die een beetje aan je tenen knabbelen echt super fijn!

Vanavond hadden we bedacht om zelf te gaan koken, scheelt vaak toch wel wat geld. Dus demi en ik onze keuken prinsessen..kuch kuch... Gingen op kolen koken. Pasta je zou toch denken kan niks aan mis gaan. Nou de kok heeft demi en mij vierkant uitgelachen! Kneuzen dat we waren... Zo gemakkelijk eten toch nog volledig weten te verpesten. Het was ook echt oprecht niet lekker. Alleen de pasta was lang genoeg gekookt. Alleen de saus en de mais tja daar viel nog aan te sleutelen. Maargoed eten is eten! We gingen weer lekker optijd naar bed want we zouden de volgende dag mee gaan naar de nursery school en moesten optijd uit bed.

Dag 91 (24/7) vissersdorpjes vrij
Vandaag zouden we mee gaan naar de nursery school alleen ging dat op het laatste moment niet Dior omdat er een feestdag bleek te zijn, echt de Malawianen komen om in de feestdagen. Maar het Nederlandse meisje die we hier ontmoet hadden en die hier werkt en woont. Stelde voor om een hike wandeling te maken over een mooie berg zodat we de vissersdorpjes goed konden zien. Het zou een redelijk heftige toch worden dus ik had me goed voorbereid. Het was wel jammer dat ik me vandaag weer wat slechter voelde dus het zou een hele klus worden.
We vertrokken in de morgen en zouden tussen de 2 en 4 uur gaan wandelen. Het was alleen vaak wel meer klimmen dan wandelen. Super gaaf! Overal zag je apen en mooie uitzichten op het meer. Echt zo onwijs gaaf! Ik vergat helemaal hoe zwaar het lopen was. Het was ook echt heel erg gezellig om te doen! De mensen die in die vissersdorpjes wonen moeten deze to ht met emmers en vis oo hun hoofd elke dag lopen echt ik heb zoveel respect voor die mensen.
Ik was op het laatste best wel oververhit omdat het zo warm was dus zou het liefste in het water springen. Het is alleen een beetje jammer dat er overal krokodillen hier zitten. Dus besloot toch maar dat ik liever geen krokodillen voer wilde worden.

Deem, joor en lynn moesten nog geld pinnen dus zijn we naar een dorpje gegaan waar we geld konden pinnen. Er werd ons alleen verteld dat het 2 uur met de mini bus was dus wij hadden er al een hard hoofd in. Maar ze moesten echt pinnen en ik had niet genoeg voor 4 dus we zijn toch maar gegaan. We hoefde gelukkig niet heel lang te wachten en ze vertelde dat de rit 40 min zou duren nou je bent in Afrika dus reken het dubbele. Deze mini bussen worden volledig vol geladen met mensen dieren tassen en noem het maar op dus we zaten heerlijk geplet op elkaar. Ook hadden we allemaal nog onze korte broek aan van het wandelen dus we werden ook heel erg aangestaard. Maargoed we zaten in een bus richting een bank! Ik zeg ideaal. Maar we zijn in Afrika dus de chauffeur reed veel te lomp over een hobbel en BAM klapband in de middel of nowhere dus wij allemaal uit de bus gelukkig was het licht. Ik dacht toen echt ja het zal ook is niet. Maar je kunt helaas niet zoveel dus hebben we maar gewoon het beste ervan gemaakt en rustig staan wachten totdat de bus weer gefixed was. Gelukkig kwamen we na een uur al aan in het dorp verderop. Dus ik riep in een opwelling halleluja praise the lord. Nou iedereen in de bus lag plat... Oeps gelovige mensen hier en niet zo'n beetje.

Na lange zieken en veel vragen en heel veel bekijks op onze blote benen zijn we toch aangekomen bij de bank en deed de bank het ook nog is! Echt wat een feest haha. Elke keer als er mensen weer naar onze benen keken riep weer een van ons, jaja ik weet het ik heb benen jij ook. Echt op een gegeven moment werd het heel irritant want dan keken ze niet naar je gezicht maar naar je benen, ik weet weer precies waarom ik al die tijd in lange broeken heb gelopen...

De terug weg ging gelukkig zonder auto pech of iets en we waren al na 40 minuten terug in monkey bay echt ideaal had ik niet verwacht! Ik was ook wel echt blij dat we er waren want was inmiddels ook echt weer heel misselijk geworden. We moesten een best donker stuk alleen terug lopen naar de lodge. Ik was niet bang dat ik rare mensen ofzo tegen zou komen maar wel dat ik opeens oog in oog kwam te staan met een hippo, dus ik had al bedacht dat ik dan in een boom zou gaan klimmen haha. Gelukkig was dit niet nodig maar we begonnen wel steeds harder te lopen. Ben ook heerlijk optijd na een super leuke maar vermoeiende dag op bed gaan liggen!

Dag 92 (25/7) markt verkennen zat
Vandaag waren we allemaal weer optijd wakker. En zijn we lekker rustig tussen alle apen en coole blauw staartje salamanders gaan eten. Ik zat gewoon op de rand van een muurtje om de mieren een beetje te ontlopen loopt er spontaan een salamander over me heen maar ik had hem niet zien aankomen dus ik schrok me kapot jammer genoeg schrok die salamander ook en was ie meteen weg. Maar ik dacht altijd dat die beesten zo schichtig waren maar deze niet!

Daarna zijn we heerlijk over de markt gaan lopen om wat souveniertjes te gaan kopen en is te kijken hoe het hierbij. Ik had echt weer het gevoel dat ik terug in muona was. De markt was echt zo het zelfde voelde toch wel vertrouwd om door de smalle stinkende steegjes te lopen en overal vissen (die heb je hier wel meer maar dat komt natuurlijk door het meer). We hebben echt heerlijk een beetje geslenterd en de minibus voor morgen geregeld om naar manchochi te gaan.

Na de markt ben ik mijn blog gaan bijwerken want ik liep een beetje achter... En zijn we gaan beach volleyballen. Dat was ook echt hilarisch er lag natuurlijk wel een beetje een druk op mijn schouders want ik heb een tijd gevolleybald maar deze bal was zo slap dat we allemaal de bal overal naartoe knalde heb echt vaak het water in gemoeten om die bal de halen haha. En het was natuurlijk ook heel gemakkelijk om de bal de schuld te geven :D

Dag 93 (26/7) naar manchochi zon
Vandaag gingen we rond 10 uur richting manchochi, dat is een dorp 60 km verderop. Het is iets groter dan monkey bay. Hier zit gelukkig wel een bank. We hadden met iemand afgesproken voor een minibus die ons zou komen ophalen. Een minibus is namelijk redelijk goedkoop omdat ze ook andere mensen mee nemen. Ook hadden we al een prijs afgesproken, ideaal zou je zeggen maar Afrika is Afrika niet als er iets mis gaat. Dus die man kwam naar ons toe dat die man van de mini bus een andere opdracht had dus had hij een soort taxi geregeld maar we moesten wel meer betalen.... Het zal ook is niet haha. Maargoed wij wilde verder reizen dus maar gedaan. Uiteindelijk was het iets meer dan 8 euro pp omgerekend dus viel het heel erg mee gelukkig. De weg ging heel goed, hij had heel hard hele leuke muziek opgezet en onderweg konden we lekker kijken naar kleine dorpjes. Het typische is dat we eerst langs een begrafenis kwamen, iedereen die langs een begrafenis komt gaat langzamer rijden en lopen onze taxi dus ook, echt heel respect vol! En 2 minuten later kwamen we langs een bruiloft echt heel raar om in zo'n korte tijd 2 uiterste te zien. Ik was best wel moe dus hebben lekker beetje zitten dommelen in de auto.

We hadden in de lonley planet een hostel gezien dus we gingen daar heen, aan de buitenkant dacht ik woow dit is echt een hele mooie lodge alleen het jammere was dat de uitwerking niet zo mooi was haha. We hadden geen mieren dus dat was een meevaller maar het eten was niet heel lekker en tja het is verder niet heel veel bijzonders maar we betalen er redelijk veel voor. Dus ook maar meteen besloten of voor een andere lodge te zoeken hier of morgen meteen door te gaan naar zomba.

We hebben na het eten een beetje uitgebuikt en lynn en ik hebben wat kaart spelletjes zitten spelen. Hierna hebben we het dorpje/stadje verkend. Het is echt een soort country Afrika stad. Overal zand en van die verlaten huisjes. Ik hoorde in mijn hoofd al zo'n typisch film deuntjes met een verloren takkending voorbij waaien haha. Voelde me echt zoals in een film. Ik denk omdat het zondag is dat het zo verlaten is want mensen zijn heel gelovig en zijn allemaal naar de kerk verwacht ik.

Na wat rondslenteren en wat huisjes bekeken te hebben gingen we opzoek naar eten, nou dat viel heel erg tegen hadden we een goedkoop restaurantje was het eten echt niet lekker... Het smaakte me gewoon niet. Het was gewoon rijst maar het was te melig ofzo. Inmiddels was het buiten ookal donker geworden en viel de stroom uit in het restaurantje, nou dikke stress haha. Tassen goed bij houden want je zag letterlijk niks! Zetten ze een dunne kaars zonder houder op een houte randje.... Ideaal haha. We hebben maar snel ons eten opgegeten en zijn toen met een fiets taxi naar de lodge terug gegaan. Dat is ook altijd een ervaring maar vond het nu echt super chill, had het echt heel warm namelijk je voelt echt dat het zomer wordt hier, dus lekker achterop een fiets in het donker lekker de wind door mijn haren heerlijk!

  • 30 Juli 2015 - 09:15

    Colette:

    Lieve Nienke
    Wat een heerlijke verhalen overvolle bussen, mooie reizen prachtige natuur, leuke ontmoetingen. Gelukkig niet met een Hippo :-) Ik ben weer even terug in Afrika. Kijk geniet nog even voordat je het nu weet ben je terug in Nederland en zie ik je 10 augustus. Het zo uniek. Dikke Lieve kus Colette

  • 31 Juli 2015 - 17:59

    Peter En Marianne :

    Papa en ik hebben net je verhalen zitten lezen in de deel van boer Jan ....een groter contrast kun je je niet voorstellen. .maar wat een bijzondere ervaringen. Toch weer heel anders dan de korte berichtjes met de app. Echt fantastischfantastische verhalen. Nog even enwe zien je ze zelf vertellen, maar neem alles goed in je op.we willen echt alles uitgebreid horen! ! Dikke kus van ons beiden

  • 04 Augustus 2015 - 13:13

    Suvana:

    Praise the Lord, Haleluja!
    Dank voor je verhalen...ik heb de mieren voelen kriebelen...daar kun je dus echt niet omheen!
    tot heel snel lieve Nienke...grote knuffels van Lisha en Suvana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Malawi, Blantyre

Nienke

Mijn naam is Nienke Gillis ik ben 20 jaar oud en zit op de opleiding verpleegkunde, inmiddels alweer in mijn 3e jaar. 25 april vertrek ik met nog 5 andere meiden naar Malawi ( Afrika) om daar eerst 10 weken stage te lopen en daarna nog 5 a 6 weken rond te reizen door het hopelijk mooie Malawi. Op dit blog ga ik jullie op de hoogte houden wat we/ik aan het doen ben en wil ik mijn ervaringen met jullie delen.

Actief sinds 19 Maart 2015
Verslag gelezen: 257
Totaal aantal bezoekers 9720

Voorgaande reizen:

19 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: